Wetenschappers vinden sterrenbotsing en goud met zwaartekrachtsgolven

De wetenschappers die vorige week een Nobelprijs wonnen voor het onderzoek naar zwaartekrachtsgolven, hebben vandaag een nieuwe ontdekking bekend gemaakt.

17-10-2017 | 11:35

VU-onderzoeker Jo van den Brand: “Wat wij nu zien zijn twee neutronensterren die tegen elkaar aan botsen. Dit zijn sterren die zwaarder zijn dan de zon en groter dan Amsterdam. Bij deze botsing worden zware metalen, zoals goud, gevormd. Dit was lang een theorie. Nu hebben we voor het eerst zo'n botsing kunnen zien”.

Voor het eerst zijn zwaartekrachtgolven – rimpelingen in de ruimtetijd – én licht opgevangen van de spectaculaire botsing van twee neutronensterren. De ontdekking is gedaan door twee LIGO-detectoren in de Verenigde Staten, de Virgo-detector in Europa en ongeveer zeventig telescopen op aarde en in de ruimte. Jo van den Brand is woordvoerder van Virgo: “We zijn er trots op dat we met Virgo een belangrijke rol hebben gespeeld in deze wetenschappelijke doorbraak. Door de precieze plaatsbepaling van zwaartekrachtgolven konden astronomen metingen doen die adembenemende resultaten hebben opgeleverd”.

Natuurkundigen van het Nationaal instituut voor subatomaire fysica (Nikhef), de Vrije Universiteit Amsterdam, de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Maastricht, en sterrenkundigen van de Radboud Universiteit en NOVA zijn direct betrokken bij dit onderzoek. Lees meer over de ontdekking op de website van Nikhef.

Meer op nos.nl