Community Service Learning project bèta-studenten over bewegend leren succesvol

Hoe kun je bewegend leren inzetten in onderwijs en bij huiswerkbegeleiding? In opdracht van VoorUit en Buurtwinkel voor Onderwijs Onderzoek en Talentontwikkeling (BOOT) in Amsterdam Nieuw-West gingen studenten Gezondheid en Leven van de Vrije Universiteit op zoek naar antwoorden op deze vraag. Op donderdag 21 juni 2018 presenteerden ze hun aanbevelingen.

17-07-2018 | 14:51

Het was een spannende dag voor de studenten van de VU Bachelor Gezondheid en Leven, keuzevak Jeugdgezondheidszorg. Op donderdag 21 juni 2018 presenteerden zij hun aanbevelingen met betrekking tot het inzetten van vormen van bewegend leren in de primaire onderwijssetting op een postermarkt die werd gehouden in de Pieter Jelles Troelstraschool in Amsterdam. De studenten waren onderdeel van een Community Service Learning (CSL) project van de Vrije Universiteit in het kader van een alliantie met stadsdeel Nieuw-West.

Voor het project namen de studenten eerst een kijkje in de praktijk voordat zij de wetenschappelijke literatuur indoken. De opdracht werd aangereikt vanuit BOOT en VoorUit, organisaties die onder andere ondersteuningsprogramma’s aanbieden op het gebied van schoolwerk- en huiswerkbegeleiding voor kinderen uit stadsdeel Nieuw-West. Deze programma’s worden uitgevoerd door hbo-studenten (via de Hogeschool van Amsterdam - BOOT) en door in de wijk woonachtige studenten van participatieproject VoorUit.

Bijdragen aan de echte wereld
De reacties na afloop van het CSL-project waren zeer positief. Floor Wijnands, projectmanager van VoorUit: “Het is mooi om te zien dat de VU-studenten echt aan de slag gingen met de vraag van het team: ze wilden graag een interventie waarmee bewegend de energie van de kinderen gericht wordt op het huiswerk maken. De oplossing om met yoga aan de slag te gaan kan zeker goed werken. Dit is een mooie aanzet voor verdere samenwerking op CSL-vraagstukken. De VoorUiters zien dat studenten tijd en energie steken in het onderzoeken van vraagstukken waar zij zelf niet aan toekomen in hun teams. Met de extra denkkracht van VU-studenten kunnen we verdieping realiseren.”

De VU-studenten zijn erg enthousiast over deze manier van onderwijs. Een student reageert na afloop van de presentaties in de Pieter Jelles Troelstraschool: “Ik vond het bijzonder om een opdracht voor een maatschappelijke partner en in de maatschappelijke context uit te voeren. Het voelde alsof ik echt iets kon bijdragen aan de ‘echte wereld’ en alsof je de theorie die je leert ook echt kunt toepassen in de praktijk.”
 
Mieke Ruiter, projectleider Jeugd & Educatie bij BOOT: “Het mes snijdt aan twee kanten. Voor studenten is het ontzettend waardevol om zich te  bewegen tussen de echte wereld en de wetenschappelijke theorie. Aan de andere kant is het voor BOOT belangrijk om onze programma’s continu zowel op een practice-based als evidence-based wijze door te blijven ontwikkelen. Een mooie samenwerking dus!”
 
Ook de docenten die betrokken waren bij het vak zagen gemotiveerde studenten. “De studenten hebben in slechts drie weken deze opdracht uitgewerkt. Dat vergt discipline, creativiteit en samenwerking van de studenten. We zijn zeer tevreden over de resultaten, die laten zien dat een CSL-project bij studenten aanzet tot verder kijken dan de wetenschappelijke literatuur en veel enthousiasme en motivatie losmaakt.”

De ontmoeting tussen hbo- en wo-studenten zorgde voor een wederzijdse verrijking van de leerresultaten. Alle betrokken partijen zijn zeer tevreden over het project en willen de samenwerking volgend studiejaar graag voortzetten.

logo bootlogo vooruit