Twee NWO-beurzen: voor Higgs- en klimaatonderzoek

Theoretisch natuurkundige Juan Rojo en klimaatwetenschapper Pepijn Bakker ontvangen beiden een ENW Klein beurs van NWO.

22-04-2020 | 16:20

Met de subsidie gaan Juan Rojo en Nikhef-teamleider Wouter Verkerke op een nieuwe manier op zoek naar aanwijzingen voor nog onbekende nieuwe deeltjes. Het onderzoek vindt plaats bij Nikhef.

De natuurkundigen over het onderzoeksproject: “Het Higgs boson is het meest opmerkelijke deeltje dat ooit is ontdekt. Het is het enige deeltje dat verklaart hoe deeltjes aan hun massa komen en is intermediair van een compleet nieuw type fundamentele kracht. Vingerafdrukken nemen van het Higgsdeeltje met de beste nauwkeurigheid is een van de meest veelbelovende mogelijkheden om nieuwe deeltjes of interacties buiten het Standaard Model te vinden. We zullen in dit project Higgs-metingen met de Large Hadron Collider uitgebreid interpreteren met het krachtige wiskundige model van Effectieve Theorieën. We zullen op een efficiënte manier theorieën ontwikkelen die het Standaard Model uitbreiden.”

Wat is er in vroegere tijden met de Antarctische ijskap gebeurd?
VU-klimaatwetenschapper Pepijn Bakker (Aardwetenschappen, cluster Aarde en Klimaat) gebruikt voor zijn onderzoek een groot aantal klimaatmodelexperimenten met geologische data, om duidelijk te krijgen wat er in het Eemien, het laatste interglaciaal (warme tijdperk) in het Pleistoceen, met de Antarctische ijskap is gebeurd om lering kunnen trekken over de toekomst van onze planeet.

Bakker over zijn onderzoeksproject: “Het was gedurende het Eemien (~130.000 jaar geleden) globaal ongeveer 0,5 tot 1 graden Celsius warmer dan vandaag de dag en de zeespiegel stond 6 tot 9 meter hoger. Dit kwam deels door het gedeeltelijk afsmelten van de Antarctische ijskap. Door deze kenmerken wordt deze periode vaak gepresenteerd als een schets van ons toekomstige klimaat. In dit project vergelijken we een groot aantal klimaatmodelexperimenten met geologische data. Ons doel is duidelijk te krijgen wat er in het Eemien met de Antarctische ijskap is gebeurd, wat de oorzaak is geweest, en welke lessen we hieruit kunnen trekken over de toekomst van onze planeet.”

Afgelopen najaar publiceerde Bakker met collega's in Science Advances over vergelijkbaar onderzoek.

16 beurzen toegekend
Het Bestuur van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) heeft 16 aanvragen gehonoreerd in de Open Competitie ENW-KLEIN, van de 60 ingediende voorstellen. De onderwerpen variëren van onderzoek naar wiskundige modellen die kunnen helpen bij de behandeling van uitgezaaide kanker tot hoe een betere kwaliteitscontrole in cellen kan voorkomen dat mensen de ziekte van Parkinson ontwikkelen.

Over Open Competitie ENW-KLEIN
KLEIN-subsidies zijn bedoeld voor het uitvoeren van nieuwsgierigheidsgedreven, ongebonden fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. De KLEIN-subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve, risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke vernieuwingen tot stand te brengen die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema’s van de toekomst.