Nieuwe sluipwespensoort ontdekt in Vondelpark

Een team van ‘citizen scientists’ en biologen, waaronder die van de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft een compleet nieuwe soort sluipwesp ontdekt tijdens een expeditie in het Vondelpark in hartje Amsterdam. Ze besloten het dier Aphaereta vondelparkensis te noemen.

28-01-2020 | 14:39

AphaeretaDe ontdekking is gepubliceerd in het Biodiversity Data Journal. Het laat zien dat zelfs op een van de drukste plekjes van Nederland nog onontdekte biodiversiteit bestaat. De expeditie werd opgezet door Taxon Expeditions, een organisatie die overal ter wereld echte wetenschappelijke expedities organiseert, waarbij ‘gewone’ mensen door professionele biodiversiteitsonderzoekers worden meegenomen op ontdekkingstocht. Hoogtepunt is het ontdekken en publiceren van compleet nieuwe diersoorten, waar de deelnemers dan zelf een Latijnse naam voor mogen bedenken. VU-bioloog Joris Koene licht enthousiast toe ”Deze vondst laat zien dat je nieuwe soorten ook in de stad kan vinden, dus dat ook hier volop werk is voor biologen en ecologen.”

Parasiterende soort
Vijf dagen lang ving het team afgelopen zomer insecten op de Koeienweide, een deel van het park dat door de gemeente Amsterdam ecologisch beheerd wordt en gewoonlijk voor het publiek is afgesloten. Ze gebruikten daarbij een keur aan insecten-vangtechnieken. Zo werd de sluipwesp aangetroffen in jampotjes met rottend vlees, die in de grond waren ingegraven. De deelnemers onder leiding van Koene en andere experts bevestigden in het laboratorium met geavanceerde microscopen dat het daadwerkelijk gaat om een voor de wetenschap nog onbekende soort. De larven van sluipwespen leven als parasiet in het lichaam van andere insecten; Aphaereta vondelparkensis parasiteert op vliegen die op het rottende vlees afkomen.

Behalve de nieuwe sluipwesp werden tijdens de expeditie ook talloze andere organismen gevonden: 21 soorten spinnen, 40 soorten sluipwespen, 110 soorten nachtvlinders, 85 soorten kevers, 15 soorten slakken en twee soorten parasitaire schimmels. Onder de vangst bevonden zich meerdere zeldzame soorten en zelfs verschillende soorten die niet eerder in Nederland gevonden waren.

foto: Iva Njunjić, Taxon Expeditions, Leiden

Aphaereta vondelparkensis (foto: Kees van Achterberg, Naturalis, Leiden en Zhejiang University, Hangzhou (China).