Kinderen eten gezonder door aanbieden van gezonde lunch op school

Kinderen eten meer groente en volkoren en bruin brood en drinken minder suikerhoudende dranken als ze een lunch op school krijgen aangeboden. Dit blijkt uit het project de ‘Gezonde Schoollunch’ van Wageningen University & Research en de Vrije Universiteit Amsterdam. In dit project kregen kinderen van de bovenbouw op drie basisscholen (in Amsterdam, Lunteren en Vlaardingen) zes maanden lang een gezonde lunch aangeboden. Alle resultaten van het onderzoek zijn vandaag gepresenteerd tijdens het online eindsymposium van dit project.

24-09-2020 | 15:00

De twee universiteiten hebben met verschillende partners onderzoek gedaan naar het aanbieden van een gezonde schoollunch. “Gaan kinderen gezonder eten als zij op school een lunch krijgen aangeboden?” was de centrale vraag. De kinderen konden tijdens de lunch kiezen uit volkorenbrood, gezond beleg, groente, water, melk en karnemelk. Elke dag was er wat extra’s, zoals soep, salade, een ei of fruit*.

Kinderen zijn gezonder gaan eten tijdens de schoollunch
In vergelijking met de lunch van thuis wordt er tijdens de schoollunch door veel meer kinderen groente gegeten (50% bij de schoollunch ten opzichte van 7% bij de lunch van thuis). Ook aten meer kinderen volkorenbrood en bruin brood (85% in plaats van 52%), dronken meer kinderen water of melk (75% in plaats van 44%) en dronken minder kinderen suikerhoudende dranken (4% in plaats van 28%).

Meisje uit groep 8 die deelnam aan de studie: “Ik nam altijd wit brood mee naar school, maar nu eten we gewoon bruin brood op school”

Animo voor een gezonde lunch op school
Kinderen, leerkrachten en ouders ervaren de schoollunch positief, al zijn zij ook tevreden met de lunch van thuis. Een ruime meerderheid van de leerlingen heeft aangegeven de schoollunch voor altijd te willen. Als positieve punten werden genoemd dat ieder kind bij de schoollunch hetzelfde krijgt, kinderen nieuwe producten leren eten en gezellig samen eten met hun klasgenoten. Een minder positief punt is de tijdsinvestering voor de leerkrachten, omdat het aanbieden van een gezonde schoollunch meer tijd vraagt dan de huidige lunch.

Verbetering voedingspatroon van kinderen
Kinderen in Nederland eten te weinig groenten, fruit en volkorenbrood en drinken te veel suikerhoudende dranken. Ook zijn er grote verschillen in de samenstelling en kwaliteit van de meegebrachte broodtrommels tussen kinderen op school en tussen scholen onderling. Omdat ieder kind in Nederland naar de basisschool gaat, zou een gezonde schoollunch het voedingspatroon van kinderen in Nederland aanzienlijk kunnen verbeteren. De resultaten van dit onderzoek kunnen een leidraad zijn voor het introduceren van een gezonde schoollunch op Nederlandse basisscholen, waarmee 1.4 miljoen kinderen gezonder leren eten. De resultaten worden momenteel gebundeld met de resultaten van het project “Gezonde Basisschool van de Toekomst” en verwerkt in een rapport dat wordt aangeboden aan het ministerie van VWS.

Hoogleraar voeding en gezondheid Jaap Seidell: “Door het aanbieden van een gezonde schoollunch stellen we ieder kind in staat om gezond te lunchen, met voldoende groente zodat het aantal groentemomenten per dag omhoog gaat”

Deelname symposium
Tijdens het online symposium Een gezonde schoollunch in de praktijk op 24 september, zijn de resultaten van het onderzoek naar het draagvlak, de samenstelling, de implementatie en de effecten van een gezonde schoollunch op drie basisscholen in Nederland gepresenteerd. In een interactief deel hebben de deelnemers vervolgens de resultaten besproken, wat ze betekenen en hoe deze ingezet kunnen worden in de praktijk.

Meer informatie over het onderzoek: http://etenopschool.org.

*De lunch volgt de richtlijnen Goede Voeding