Hersenweefsel van Alzheimerpatiënten sneller onderzoeken

Wetenschappers van de VU en het Amsterdam UMC, locatie VUmc, gebruikten nieuwe beeldvormende technieken om hersenweefsel sneller en beter te bestuderen. Zo kunnen ze de ziekte Alzheimer bij verschillende patiënten beter begrijpen.

22-04-2021 | 12:53

Het onderzoek verscheen afgelopen week in het wetenschappelijke tijdschrift Communications Biology. LaserLaB VU-natuurkundigen Johannes de Boer (senior auteur), Benjamin Lochocki (eerste auteur), Freek Ariese, Sander Verheul en Liron Zada werkten mee aan het onderzoek.

Niet meer kleuren van weefsel
Het is al bekend dat de zogeheten plaque, een ophoping van het Alzheimer-eiwit amyloïd in de hersenen, een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van de ziekte van Alzheimer. Onderzoekers bekijken deze plaques na het overlijden in de hersenen van Alzheimerpatiënten. Daarvoor moeten de onderzoekers kleuringsexperimenten doen in het laboratorium. Het kleuren van weefsel is echter bewerkelijk en kost veel tijd.

Met nieuwe label-vrije beeldvormende technieken zouden ze deze experimenten kunnen overslaan en kunnen ze het hersenweefsel bovendien in haar meest natuurlijke en onbewerkte staat – ongekleurd dus – analyseren. Label-vrij betekent dat er geen kleuring van het weefsel wordt gedaan.

Lochocki: “In deze nieuwe studie hebben we twee van zulke label-vrije methodes toegepast op het hersenweefsel van overleden Alzheimerpatiënten. We ontdekten dat het Alzheimer-eiwit amyloïd anders gevouwen is in verschillende typen plaques. Ook ontdekten we de aanwezigheid van substanties genaamd carotenoïden, die betrokken blijken te zijn bij de formatie van Alzheimer-plaques. Carotenoïden leken alleen aanwezig in een bepaald plaque-type en zijn eerder in verband gebracht met het afweersysteem van de hersenen.”