Nieuws

Nieuwe inzichten in ontwikkelingsstoornissen door veelzijdig eiwit

18-09-18

Een veelzijdig eiwit helpt bij het finetunen van verbindingen tussen hersencellen in het zich ontwikkelende brein. Dat concludeerden onderzoekers onder leiding van bijzonder hoogleraar Christian Lohmann.

VN rapport VU milieudeskundige bewijst belang klimaatacties regio's, steden en bedrijven

10-09-18

Voorafgaand aan de Global Climate Action Summit van 12 tot 14 september, komt United Nations Environment met een wereldwijde review van milieu-inspanningen. Oscar Widerberg van het IVM is mede-hoofdauteur van het rapport, dat het groeiende belang aantoont van milieu initiatieven van steden, regio’s en bedrijfsleven voor het halen van de klimaatdoelstellingen. Namens Nederland zal staatssecretaris Van Veldhoven (IenW) op de top aanwezig zijn.

Nieuwe ultraprecieze metingen aan heliumatomen

30-08-18

VU-natuurkundigen hebben in het LaserLaB onder leiding van Wim Vassen een ultraprecieze meting gedaan, tot 12 cijfers, op heliumatomen. Dit brengt ze weer verder in het oplossen van het natuurkunderaadsel van de ‘proton radius puzzle’.

Majorie van Duursen is benoemd tot hoogleraar Environmental Health and Toxicology

30-08-18

Per 1 september 2018 is Majorie van Duursen benoemd tot hoogleraar ‘Environmental Health and Toxicology’. De leerstoel is ingebed in de afdeling Environment & Health.

Een klimaatkompas voor de koers van mondiale opwarming

24-08-18

Hoogleraar atmosfeer, broeikasgassen en klimaat Sander Houweling betoogt tijdens zijn oratie dat we het onderzoeken van de atmosfeer hard nodig hebben om grip te krijgen op de koers van de mondiale opwarming. “Monitoring van de atmosferische compositie is essentieel om de klimaatdoelstellingen te behalen.”

Wetenschappers LaserLaB VU werkten mee aan Aeolus-weersatelliet

24-08-18

De revolutionaire weersatelliet Aeolus werd deze week de ruimte in gelanceerd. VU-natuurkundigen van het LaserLaB hebben meegewerkt aan de voorbereiding voor deze missie.

Verstoorde luchtstromen leiden tot extreem zomerweer

20-08-18

Een internationaal team wetenschappers, onder wie VU-klimaatwetenschapper Dim Coumou, maakte een overzicht van recent onderzoek naar stagnerend en daardoor extreem zomerweer.

Aura Timen benoemd tot bijzonder hoogleraar bij het Athena Instituut

06-08-18

Aura Timen is per 1 juni door het College van Bestuur van de VU benoemd tot bijzonder hoogleraar op de leerstoel ‘Responses to communicable diseases in global health’, met een aanstellingsomvang van 0,2 fte.

ERC Starting Grant à 1,5 miljoen euro voor Wouter Halfwerk

27-07-18

Evolutionair ecoloog Wouter Halfwerk heeft een ERC Starting Grant gekregen voor zijn onderzoek naar communicatiesystemen van dieren in stedelijke gebieden.

Rubiconbeurs voor scheikundige Stefan Vuckovic

23-07-18

Stefan Vuckovic gaat twee jaar naar de University of California Irvine, Department of Chemistry in de Verenigde Staten. Hij is een van de twintig onlangs gepromoveerde onderzoekers die onderzoek gaat doen aan een buitenlandse onderzoeksinstellingen met een Rubiconfinanciering van NWO.

Wereldrecord zelfvliegende drones in één zwerm

19-07-18

De cover van het julinummer van wetenschappelijk tijdschrift Science Robotics toont de nachtvlucht van een zwerm van drones, gedreven door een strategie die wetenschappers van de ELTE Universiteit in Boedapest en hoogleraar Artificial Intelligence Guszti Eiben van de Vrije Universiteit Amsterdam ontwikkelden. De onderzoekers gebruiken natuur-gebaseerde algoritmen en evolutionaire optimalisatiemethodes.

Community Service Learning project bèta-studenten over bewegend leren succesvol

17-07-18

Hoe kun je bewegend leren inzetten in onderwijs en bij huiswerkbegeleiding? In opdracht van VoorUit en Buurtwinkel voor Onderwijs Onderzoek en Talentontwikkeling (BOOT) in Amsterdam Nieuw-West gingen studenten Gezondheid en Leven van de Vrije Universiteit op zoek naar antwoorden op deze vraag. Op donderdag 21 juni 2018 presenteerden ze hun aanbevelingen.

Veni-beurzen voor Natuurkunde en Informatica

16-07-18

Drie jonge wetenschappers van de Faculteit der Bètawetenschappen krijgen van NWO een Veni-beurs ter waarde van 250.000 euro. Vincent Friebe en Nicoletta Liguori zijn natuurkundigen, Kaveh Razavi is computerwetenschapper.

Nieuwe inzichten in hoe antibiotica tbc-bacterie doden

12-07-18

In nieuw onderzoek in PNAS toont een internationaal team van onderzoekers, onder wie Dirk Bald en Holger Lill (AIMMS), hoe het anti-tuberculaire geneesmiddel bedaquiline zo effectief tbc-bacteriën kan doden.

Vroege mensachtige stierf uit door klimaatverandering

10-07-18

Een internationaal team onderzoekers, onder wie VU-Aardwetenschapper Didier Roche, maakte een klimaatreconstructie in Zuidoost-Afrika. Het lijkt erop dat een van de vroege mensachtigen, een fervent planteneter, door toenemende droogte is uitgestorven.