Nieuws

Didier Roche benoemd tot hoogleraar Aarde en Klimaat

17-09-19

Per 1 april 2019 is Didier Roche benoemd tot hoogleraar ‘Aarde en Klimaat’. De leerstoel is ingebed bij de afdeling Aardwetenschappen van de Bèta faculteit.

Beter begrip van de samenstelling van de aardmantel

17-09-19

Onderzoek toont aan dat de verarming van korstvormende elementen in de diepe aardmantel veel groter is dan tot nu toe werd gedacht.

Nieuw hoofdkwartier VU-startup LUMICKS

17-09-19

Het Amsterdamse techbedrijf LUMICKS opende 16 september haar nieuwe hoofdkwartier. Ingrid van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, verrichtte de openingsceremonie door met een laserstraal een DNA-molecuul door te knippen.

Onderzoeksproject gestart om acute ouderenzorg te verbeteren

13-09-19

Verschillende Amsterdamse kennis- en zorgorganisaties, waaronder de Vrije Universiteit Amsterdam en Amsterdam UMC, hebben hun krachten gebundeld in een nieuw onderzoeksproject genaamd ‘Dolce Vita’. In het project werken de kennisinstellingen samen om de kwaliteit van acute ouderenzorg voor 75-plussers te verbeteren.

Jacob de Boer in discussie over schadelijke brandvertragers in Science

10-09-19

VU-hoogleraar milieuchemie en toxicologie Jacob de Boer is in het toonaangevende wetenschappelijke magazine Science verwikkeld in een discussie over brandvertragers.

VU-succes(vol) in Zwaartekracht 2019 ronde

30-08-19

VU-wetenschappers zijn hoofd- en medeaanvrager van vier van de zes projecten die een Zwaartekrachtbeurs ontvangen.

Studie biedt nieuw inzicht in vroeg stadium Alzheimer

27-08-19

Bij Alzheimer treden er al specifieke veranderingen op in hersencellen voordat de ziekte zichtbaar wordt. Deze vroege tekenen van Alzheimer zijn waargenomen in een onderzoek met muizen, uitgevoerd door onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam, het Alzheimercentrum van het Amsterdam UMC (locatie VUmc) en de Zwitserse geneesmiddelenontwikkelaar Novartis.

Inzicht in hoe genen honderden menselijke eigenschappen beïnvloeden

19-08-19

Een internationaal onderzoeksteam onder leiding van Danielle Posthuma van de Vrije Universiteit Amsterdam en het Amsterdam UMC analyseerde de resultaten van meer dan 500 genoomwijde onderzoeken voor meer dan 500 menselijke eigenschappen om nieuw inzicht te verschaffen in hoe ons genoom is gekoppeld aan variatie in menselijke eigenschappen.

Langere periodes van hitte, droogte en regen bij stijging mondiale temperatuur

19-08-19

De zomers in Europa, Noord-Amerika en delen van Azië worden niet alleen warmer; de periodes van hitte, droogte en regen houden ook langer aan, als de planeet verder blijft opwarmen. Met meer negatieve gevolgen voor de volksgezondheid en de landbouw. Dit blijkt uit een studie geleid door onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam, Climate Analytics en Humboldt Universiteit te Berlijn.

Verschillende hersenziekten vaak zelfde verstoringen in verbindingen

09-08-19

Verschillende hersenziekten laten vaak eenzelfde soort verstoringen zien in specifieke hersenverbindingen. Dat concluderen onderzoekers van een internationaal team geleid vanuit de Vrije Universiteit Amsterdam en Amsterdam UMC (locatie VUmc) nadat zij twaalf neurologische en psychiatrische hersenziekten hebben onderzocht. De onderzoekers pleiten voor meer vergelijkend onderzoek tussen verschillende hersenziekten. “Op die manier komen we meer te weten over wat uniek is voor een aandoening en wat juist algemene ziekteverschijnselen zijn.”

Vleermuizen gebruiken bladeren als spiegels om prooi in donker te vinden

06-08-19

Hoe vindt een vleermuis een insect die in het donker stilletjes op een blad zit te rusten? ‘Niet’, werd lang gedacht. Want de beestjes worden akoestisch gecamoufleerd doordat bladeren de geluidsgolven sterker weerkaatsen dan insecten. Biologen van de Vrije Universiteit Amsterdam en het Smithsonian Tropical Research Institute in Panama (STRI) hebben nu ontdekt hoe vleermuizen dit probleem oplossen.

Theoretisch chemici ontdekken tweevoudig activeringsmechanisme voor aromatische Diels-Alderreacties

02-08-19

Met behulp van <I>state-of-the-art</I> kwantummechanische berekeningen heeft een team theoretisch chemici van de VU, onder leiding van Trevor A. Hamlin, Koop Lammertsma en Matthias Bickelhaupt, de werkzame mechanismes achter de ultrasnelle aromatische Diels-Alderreactie in heteroatoom gesubstitueerde gebogen benzeenringen, in vergelijking tot vlakke benzeenringen, vastgesteld.

Mareanne Karssen nieuwe onderwijsdirecteur Bèta

01-08-19

Mareanne Karssen wordt de nieuwe onderwijsdirecteur van de faculteit. Ze werkt nu als programmanager onderwijs voor de VU. Mareanne is een bekende bij Bèta en was al bij verschillende projecten betrokken.

Indirect verliezen we veel natuur door verstedelijking

30-07-19

Verstedelijking zorgt voor weinig direct verlies van natuurgebieden, maar voor veel meer indirect verlies via verplaatsing van landbouwland. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van VU-milieuwetenschapper Jasper van Vliet.