Nieuws

Hoe slaan hersenen angstige ervaringen op?

24-05-19

Angstige ervaringen blijken een langdurig fysiek geheugenspoor (engram) achter te laten in het brein.

Theoretisch chemicus Baerends ontvangt Eredoctoraat Universiteit van Girona

24-05-19

Evert Jan Baerends, emeritus hoogleraar van de theoretische chemie-groep van de Vrije Universiteit, heeft op 9 mei 2019 een eredoctoraat van de Universiteit van Girona ontvangen.

Twee Vidi-beurzen voor bètawetenschappers

24-05-19

Onderzoekers Jasper van Vliet (Environmental Geography) en Jörg Endrullis (Computer Science) ontvangen beiden een Vidi-beurs van NWO, ter waarde van 800.000 euro per beurs.

4 miljoen euro voor ITN onderzoeksproject ONCORNET2.0

23-05-19

De EU heeft 4 miljoen euro aan onderzoeksubsidie toegekend aan Martine Smit en Jacqueline van Muijlwijk (Medicinal Chemistry/ AIMMS) en collega’s uit de academische wereld en het MKB uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Aardmantel duidelijk in beeld

20-05-19

Onderzoek biedt nieuwe inzichten in de processen die plaatsvinden in de aarde. Het verklaart de chemische samenstelling van stenen aan de oppervlakte die we vandaag de dag zien en het biedt een verleidelijk beeld van de complexiteit van het binnenste van de aarde.

VU-startup in top tien meest baanbrekende innovaties in de wetenschap

17-05-19

Findest, een startup van Vrije Universiteit Amsterdam, is een van de tien winnaars van de Academic Startup Competition. Een vakjury heeft in bijzijn van staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, uit 28 genomineerde startups de tien winnaars bekendgemaakt van de Academic Startup Competition.

Groot lek in Intel-processoren: gevoelige informatie voor het oprapen

14-05-19

Onderzoekers van VUSec van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben een groot lek ontdekt in chips van Intel. Door dit lek is het mogelijk is om wachtwoorden en andere gevoelige informatie te lekken uit andere programma's. De ontdekking is inmiddels al ongeveer een jaar onder embargo, omdat Intel deze tijd nodig had om een acceptabele ‘fix’ te ontwikkelen.

Pieter van Beukering benoemd tot hoogleraar milieueconomie

14-05-19

Per 1 mei jl. is Pieter van Beukering benoemd tot hoogleraar milieueconomie met als leeropdracht ‘Economics of Natural Capital’. De leerstoel is ingebed bij het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) van de Faculteit der Bètawetenschappen.

Adaptatiepaden wenselijk om schade overstromingen te beperken

13-05-19

Hoe moeten kustgebieden zich voorbereiden op de toenemende kans op overstromingen en welke strategieën zijn gewenst om de (economische) risico’s te beperken?

Poep van pinguïns zorgt voor verrijking van fauna op Antarctica

09-05-19

Onderzoekers van de VU hebben ontdekt dat op Antarctica stikstofrijke poep van kolonies pinguïns en zeeolifanten de bodem zo goed verrijkt dat het bijdraagt aan het creëren van biodiversiteit. De invloed van deze uitwerpselen, de footprint, kan zich meer dan een kilometer buiten de kolonie uitstrekken. En de voetafdruk wordt groter naarmate er meer pinguïns zijn. Het onderzoek, onder leiding van systeemecoloog Stef Bokhorst (afdeling Ecologische Wetenschappen), is vandaag gepubliceerd in het tijdschrift Current Biology.

VU-wetenschappers mee met grote expeditie Spitsbergen in 2020

09-05-19

Klimaatverandering gaat rond de Noordpool momenteel zo snel, dat een groep wetenschappers opnieuw op wetenschappelijke expeditie naar het eiland Edgeøya, aan de oostkant van Spitsbergen wil, om de ecologische gevolgen hiervan te onderzoeken en vast te leggen. Vanuit de onderzoeksgroep van VU-hoogleraar systeemecologie Rien Aerts zullen dr. Stef Bokhorst en dr. Emily van Egmond hun plannen indienen voor de SEES-expeditie, om aldaar onderzoek te kunnen doen naar invasieve plantensoorten.

Nieuw platform voor samenwerking op gebied van duurzaamheid

03-05-19

Donderdag 16 mei 2019 is de officiële opening van het Amsterdam Sustainability Institute (ASI) van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), een samenwerkingsplatform op het gebied van duurzaamheid en de Sustainable Development Goals (SDGs).

Slapelozen kunnen emoties moeilijk een plek geven

25-04-19

Je tenenkrommende fouten en gênante blunders van vandaag: ze voelen morgen niet meer zo erg. Tenzij je last hebt van slapeloosheid, zo concludeerde de onderzoeksgroep onder leiding van Eus van Someren.

Daniëlle Posthuma verkozen tot lid KNAW

24-04-19

Daniëlle Posthuma, hoogleraar genetica aan de Vrije Universiteit en het Amsterdam Universitair Medisch Centrum, is een van de 19 nieuwe leden van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen.

‘Schadelijke brandvertragers moeten verboden worden’

23-04-19

De autoriteiten zouden de industrie moeten verbieden om nog schadelijke brandvertragers te blijven produceren, want er bestaan goede alternatieven. Dit bepleit VU-hoogleraar Jacob de Boer in een opiniestuk in Science.