Nieuws

Coronavirus: updates en veelgestelde vragen

18-06-21

Laatste wijziging op vrijdag 18 juni: Nieuwe versoepelingen voor het hoger onderwijs.

De invloed van mobiliteit in de Europese Unie op rubberexpansie in de tropen

17-06-21

Onderzoeker Perrine Laroche van de Vrije Universiteit Amsterdam (IVM) en collega's laten zien dat de huidige EU-oplossingen om de duurzaamheid van persoonlijke mobiliteit te verbeteren, zoals elektrische auto's, onvoldoende zijn. In plaats van technologische oplossingen, zal het aanpakken van de auto-afhankelijke levensstijl in de EU de druk op tropische landen helpen verlichten, naast het verminderen van de CO2-uitstoot.

Grote subsidie voor onderzoek naar nieuwe slangenbeetbehandelingen

16-06-21

Analytisch chemicus Jeroen Kool (Vrije Universiteit Amsterdam) ontving onlangs samen met Nick Casewell (Liverpool School of Tropical Medicine) en Chris Ulens (KULeuven) twee Wellcome beurzen van in totaal meer dan 4 miljoen euro voor onderzoeksprojecten naar het ontwikkelen van nieuwe slangenbeetbehandelingen.

Droogte dreigt Europese voedselvoorziening komende jaren te verstoren

16-06-21

Een team van onderzoekers onder leiding van Ertug Ercin van de Vrije Universiteit Amsterdam (IVM), concludeert dat bijna de helft van de landbouwinvoer van de Europese Unie in 2050 zeer kwetsbaar wordt voor de toenemende droogte buiten de EU-grenzen, als gevolg van klimaatverandering. Dit kan leiden tot stijgende voedselprijzen en verstoringen in de toeleveringsketen.

Met AI het verband tussen klimaatverandering en extreem weer beter begrijpen

07-06-21

Vijftien Europese onderzoeksinstellingen bundelen hun krachten om te onderzoeken welke verbanden er zijn tussen klimaatverandering en extreem weer. Nieuwe methoden op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan de klimaatwetenschapers daarbij helpen. In september gaat het team, onder leiding van Robert Vautard van CNRS-IPSL in Parijs en Dim Coumou van de Vrije Universiteit Amsterdam van start met het Europese project XAIDA.

1 op de 3 ouderen heeft te maken met uitgestelde zorg door corona

01-06-21

Ruim één op de drie ouderen (35%) geeft aan te maken te hebben gehad met afgezegde of uitgestelde zorg tijdens de eerste coronagolf. Zorg werd twee keer zo vaak afgezegd door zorgverleners dan door ouderen zelf.

Computer Science-studenten in top 10 van NXP EMEA Autonomous Driving Cup

01-06-21

Vijf teams van bachelorstudenten Computer Science hebben onlangs deelgenomen aan de wedstrijd voor autonoom rijden van NXP. De opdracht was het ontwerpen en programmeren van een miniatuurauto die autonoom taken kan uitvoeren, zoals obstakels omzeilen en racen op een onbekend parkoers.

Jacco van Ossenbruggen benoemd tot hoogleraar Human-Centered Data Science

31-05-21

Jacco van Ossenbruggen is per 1 juni benoemd tot hoogleraar Human-Centered Data Science binnen de afdeling Informatica aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Van Ossenbruggen gaat zich richten op datagedreven onderzoek en data-analyse in samenwerking met onderzoekers binnen en buiten de VU.

VU scoort 6 van 24 nieuwe PhD-posities binnen de wiskunde

28-05-21

Het bestuur van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen heeft vierentwintig aanvragen gehonoreerd voor PhD-posities binnen de wiskundeclusters, waarvan zes voor de VU. Daarmee haalt de VU de meeste posities van alle universiteiten binnen.

4,85 miljoen euro voor nieuw multidisciplinair laboratorium

21-05-21

De vakgroep Geologie en Geochemie onder leiding van VU-hoogleraar Gareth Davies krijgt 4,85 miljoen euro NWO Groot-subsidie voor het opzetten en inrichten van een modern nieuw laboratorium voor isotopenonderzoek. Dit ambitieuze en multidisciplinaire onderzoeksprogramma zal ertoe bijdragen de leidende internationale positie van deze vakgroep te handhaven.

Doorbraak in behandeling tuberculose: verschuiltruc van bacterie opgehelderd

20-05-21

Een team van microbiologen van de Vrije Universiteit Amsterdam en het Centre for Structural Systems Biology in Hamburg ontdekten hoe de tuberculosebacterie zich schuil weet te houden voor ons afweersysteem. Deze vondst geeft aanknopingspunten voor nieuwe geneesmiddelen en is daarmee een doorbraak in de bestrijding van tuberculose.

Bosbranden houden ook een winterslaap

19-05-21

Klimaatwetenschappers van de VU hebben voor het eerst het fenomeen van ‘overwinterende branden’ in Alaska en andere noordelijke gebieden geanalyseerd. Door klimaatverandering lijkt dit bizarre fenomeen steeds vaker voor te komen.

Koningscobra heeft geen mannetje nodig voor voortplanting

10-05-21

Vrouwelijke koningscobra’s blijken geen mannetje nodig te hebben voor nakomelingen. Een onderzoek van een internationaal team van biologen laat zien dat de grootste gifslang ter wereld zich kan voortplanten zonder daarvoor seks te hebben. Freek Vonk, bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam, onderzoeker bij Naturalis én reptielenfanaat, maakte onderdeel uit van het team.

Nieuw model kan aanwezigheid koolstofcyclus voorspellen op exoplaneten

07-05-21

Leven gedijt bij een stabiele temperatuur. Die wordt op Aarde gewaarborgd door de koolstofcyclus. Wetenschappers van SRON, VU en de RUG hebben nu een model ontwikkeld dat voor exoplaneten voorspelt of er een koolstofcyclus aanwezig is, mits de massa, grootte van de kern en hoeveelheid CO2 bekend zijn.

Planten groeien sneller bij blootstelling aan bodemtrillingen

03-05-21

De door mensen veroorzaakte trillingen in de aarde, bijvoorbeeld door verkeer, industrie en windmolens, hebben effect op bodemprocessen en kunnen onder andere plantengroei beïnvloeden. Dit blijkt uit veld- en labstudies uitgevoerd door een team van onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam, onder leiding van bioloog Wouter Halfwerk.